Aihearkisto: Luotsit

Ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet osana lippukuntatyön arkea

Syksyn koloillat ovat juuri pyörähtäneet käyntiin. Onhan suunnittelussa otettu huomioon ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet? Näkyväthän ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet partioarjessa? Siis mitkä?

Suomen Partiolaisilla on ollut käytössä ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet suuresta ohjelmauudistuksesta lähtien, jolloin ikäkausien määrä laajeni kolmesta viiteen. Viime vuonna näitä tavoitteita päivitettiin ja selkeytettiin. Päivittyneet ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet otettiin käyttöön tammikuussa 2018.

Uudistusprojektissa kasvatustavoitteita päivitettiin vastaamaan nykypäivän kasvatustrendejä ja tarkasteltiin tavoitteita kunkin ikäkauden kohdalta ikäkauden kasvuhaasteet huomioon ottaen. Uudistuksen jälkeen kasvatustavoitteet ovat paremmin linjassa yleisten kasvatustavoitteiden kanssa. Uutena osa-alueena ikäkausikohtaisiin kasvatustavoitteisiin tuli esimerkiksi ”osaaminen ja ongelmanratkaisu”. Partio, jos mikä auttaa lapsia ja nuoria kehittymään tällä osa-alueella.

Ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet kertovat siis tarkemmin, mitä yleiset kasvatustavoitteet tarkoittavat kussakin ikäkaudessa. Ne kuvaavat sen tavoitetason, johon pyritään ikäkauden päättyessä. Ikäkausikohtaisten kasvatustavoitteiden on tarkoitus varmistaa, että partiotoiminta on aidosti kasvattavaa, nousujohteista ja laadukasta jokaisessa ikäkaudessa.

Mitä luotsin tulee tietää ikäkausikohtaisista kasvatustavoitteista?

Kasvatustavoitteet ovat ohjenuora kaikelle partiotoiminnalle. Erityisesti luotsien tehtävä on varmistaa, että vanhempien ikäkausien eli luotsattavien nuorten toiminta on kasvatustavoitteiden mukaista. Luotsien onkin siis hyvä olla tietoisia erityisesti luotsaamansa ikäkauden kasvatustavoitteista, ja lisäksi myös muiden ikäkausien kasvatustavoitteet on hyvä pitää muistissa. Luotsien on hyvä pystyä tarjoamaan omille luotsattavilleen apua myös luotsattavien omista pesteistä. Nuori saattaa toimia niin tarpojavartion johtaja kuin vaikka akelanakin, jolloin myös muiden ikäkausien tavoitteet on hyvä tuntea.

Kun luotsina suunnittelet yhdessä vartionjohtajien kanssa syksyn ohjelmaa, koloiltoja ja retkiä, tarkastele suunnitelmia ikäkauden kasvatustavoitteiden näkökulmasta. Onhan nuorten toiminta nousujohteista ja pyrkii tavoittelemaan ikäkauden kasvatustavoitteet ikäkauden päätyttyä?

Kaikkia tavoitteita ei kuitenkaan tarvitse ottaa mukaan heti. Halutessanne tänä syksynä voi vaikka painottaa vain joitakin tiettyjä kasvatustavoitteita. Tämän lisäksi syksyllä voi järjestää esimerkiksi retken, joka liittyy kokonaan johonkin tiettyyn kasvatustavoitteeseen. Tsekkaa täältä ideat Suhde itseen -retkelle samoajille ja vaeltajille. Tarpojille Suhde itseen -retki muodostuu tarppojen Suhde itseen -aktiviteeteista.

Ota siis ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet osaksi suunnittelua viimeistään tänä syksynä, jos et ole niihin aiemmin tutustunut. Ikäkausikohtaisiin kasvatustavoitteisiin tutustujan ei tarvitse olla kasvatuksen ammattilainen, vaan kasvatustavoitteet ovat kaikkien ikäkausien parissa työskentelevien apuna. Tai ainakin tähän uudistustyöllä pyrittiin.

Mukavaa ja kasvattavaa partiosyksyä!

Terveisin,

Leena ja Henna

Ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet löytyvät täältä: https://partio ohjelma.fi/partiokasvatus/kasvatustavoitteet/

Näppärä pdf-taulukko puolestaan täältä: https://static.partio-ohjelma.fi/content/uploads/2017/04/SP_kasvatustavoitteet_2018_taulukko-1.pdf

Suhde itseen retket täältä: Suhde itseen-retket

Olen luotsi. Mitä minun pitääkään siis tehdä?

Ensiksi onnittelut – olet vallan mainion pestin kantaja. Luotsina pääset mukaan moniin seikkailuihin, olethan mukana nuorten ja nuorten aikuisten menossa. Pääset parhaimmillaan toimimaan nuoren idolina, esikuvana. Joskus tulee vastaan nuoren elämässä hetkiä, kun elämä murjoo ja pienetkin asiat kiukuttavat. Näissä tilanteissa, kun luotsina pääsee auttamaan nuorta, voi pienen hetken todeta olevansa supersankari.

Pesti antaa paljon. Luotsina kokemus nuorten kohtaamisesta ja heidän elämästään karttuu. Miten nuoret johtavat – miten nuoria johdetaan? Miten nuorta ohjataan, jotta hän löytäisi paikkansa maailmasta? Luotsi on suorastaan strateginen kasvattaja – onhan meillä kasvatustavoitteet ja ohjelma – luotsin tehtävänä on varmistaa, että nuori saa toteuttaa partiokasvatuksen mukaista toimintaa. Ja parasta kaikessa on toki nuoret, energiset ja elämäniloa täynnä olevat nuoret.

Luotsin pari aivan tärkeintä tehtävää on siis tukea nuorta hänen elämänsä menossa sekä varmistaa, että hän saa tehdä partiokasvatuksen mukaista toimintaa. Luotsina tarvitset siis isot korvat ja silmät, jotta pystyt tarkastelemaan ympärillä olevaa maailmaa sekä suun, jonka osaat aukaista aina tarvittaessa.

Lisäksi luotsin tehtävänä on luoda mahdollisuuksia tavoitteelliselle toiminnalle samalla antaen tilaa itsenäiseen tekemiseen. Turvallisen ympäristön luominen ja positiivinen aikuisen esikuvana toimiminen on tärkeää nuoren kasvun kannalta.

Mitä kaikkea tarkalleen luotsina täytyykään tehdä ja mitä se oikeasti tarkoittaa? Pestin ymmärtämiseksi olemme julkaisseet Pestikortit. Ne sisältävät tietoa luotsin tehtävästä sekä kasvatustavoitteista. Pestikortti on tarkoitettu avaamaan luotsin tehtävää useasta näkökulmasta. Eikä ole myöskään tarkoitus, että pestiä aloittaessa osaat kaiken mitä kortissa lukee – partiossa myös aikuinen voi oppia ja kokeilla uutta.

Mitä pestikortista sitten löytyy?

Pestikortista löytyy jokaisen ikäkauden luotsin perustehtävät, jotka nousevat partio-ohjelman erikoispiirteistä. Tarpojaluotsilla puhutaan tarpojien johtamisharjoituksista, samoajaluotsilla ROKista ja vaeltajaluotsilla projektinhallinnasta.

Kortin etupuolelta löydät neljä osa-aluetta, joiden parissa luotsina pääsee toimimaan. Omien luotsattavien tunteminen ja ryhmäytyminen on ensimmäisiä luotsin tehtäviä. Olemme antaneet muutamia vinkkejä ryhmäytymisen ja tutustumisen avuksi. Nuorten elämä voi poiketa paljonkin luotsin elämästä, vaikka luotsi onkin ollut nuori voi maailma olla liikkunut jo hurjasti eteenpäin. Siispä kortissa annamme ohjeita miten nuorten kanssa voi toimia yhdessä, ja miten omalla toiminnallani edesauta nuoren partiotaivalta. Partio-ohjelma tuntemus ja partiokasvatuksen ymmärrys on oleellisessa osassa luotsina toimimista. Loppujen lopuksi luotsi vastaa siitä, että partio-ohjelmaa toteutetaan ja nuori saa ohjausta partiotaipaleellaan.

Lisäksi pestikortista löytyy toiselta puolelta ikäkauden kasvatustavoitteet sekä luotsin reflektointityökalu. Listauksen avulla, voit pohtia omalta osaltasi kuinka valmis olet kussakin kohdassa ja mitä taitoja olisi hyvä vielä prepata. Jos turvallisuusohjeet ovat sinulle jo hyvin tutut, voit todeta hallitsevasi taidon. Jos sinulla on vielä harjoiteltavaa esimerkiksi retkeilytaidoissa, voit merkitä opettelevasi niitä.

Miten voin hyödyntää pestikorttia?

  • Tsekkaa luotsin pestikortti, käy sitä pestaajasi kanssa lävitse – onko siellä asioita, jotka vaikuttavat jo tutuilta, entä asioita joita olisi hyvä prepata?
  • Katsokaa luotsattavien nuorten kanssa pestikorttia. Kun he oppivat tietämään millaisia asioita sinä tulet tekemään, he uskaltavat toimia kanssasi.
  • Käytä pestikorttia oman toimintasi tukena. Huomaatko, että jokin osa-alue on jäänyt vähän vähemmälle? Olisiko tarpeen panostaa sen toteutumiseen vaikka seuraavan kuukauden aikana?

Löydät

 

Miksi luotsi on olemassa?

Tässä blogitekstissä pohdimme asiaa luotsin ja lippukunnan näkökulmasta. Miksi luotsi on olemassa ja mitä hyötyä luotsina toimimisesta on niin luotsille kuin lippukunnalle?

Siinä missä akelat ja sampot vastaavat nuorempien ikäkausien ohjelman vetämisestä, luotsilla on vastuu kolmen vanhimman ikäkauden luotsaamisesta eli ohjaamisesta. Aikuisen tuen määrä on lapsella suurempi ja näkyy toiminnan johtamisena. Sen sijaan tarpojilla, samoajilla ja vaeltajilla on nousujohteisesti suureneva vastuu oman ohjelmansa toteuttamisesta ja tämä tuo aikuiselle tuen toteuttamiselle toisen elementin – ohjaamisen ja luotsaamisen. Luotsi kulkee nuoren elämän varrella, auttaa ja tukee elämän – ja partion – suurienkin kysymysten äärellä.

Mitä luotsi saa itse?

  • Luotsi saa paljon energiaa ja elämäniloa toimiessaan nuorten kanssa. Hän pysyy perillä maailman menosta, muutoksista ja nuorten elämästä ja täten pystyy katsomaan asioita monesta eri näkökulmasta.
  • Luotsin tehtävä toimii paljon nuorten ohjaamisessa ja johtamisessa sekä kasvattamisessa. Luotsi ohjatessaan joutuu pohtimaan itsekin omaa johtajuuttaan ja elämäänsä. Nuori kaipaa tukea niin oman elämänsä kuin partiossa esimerkiksi ryhmänjohtajana toimiessaan.
  • Taitoja suunnitelmalliseen kasvattamiseen kohti annettua päämäärää. Partio-ohjelman kasvatustavoitteet kasvattavat kohti partion päämäärää – kohti aktiivista ja kunnon kansalaista. Luotsina pääsee tekemiseen sekä suunnitelmallisen kasvatuksen toteuttamisen, että suunnittelun kanssa.

Mitä nyt?

Kasvatustavoitteet ovat sidottuja aikaan ja kulttuuriin. Näin ollen kasvatustavoitteitakin on ollut tarpeen tarkastella ja päivittää. Löydät päivitetyt ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet täältä: https://partio-ohjelma.fi/partiokasvatus/kasvatustavoitteet/

Mitä lippukunta hyötyy?

  • Luotsi sitouttaa nuorta toimimaan lippukunnan hyväksi ja edesauttaa pysyvyydessä. Oikeanlainen toiminta oikeaan aikaan, itsenäistymisen ja oman tilan antaminen sivusta tukien edesauttavat nuoren pysymistä lippukunnan toiminnassa. Erityisesti vaeltajaikäiselle luotsi voi olla tärkeä side kotilippukuntaan.
  • Luotsi vastaa toimillaan kasvatustavoitteiden toteutumisesta ja näin varmistaa toiminnan laatua. Luotsi on helposti tekemisissä välillisesti jokaisen ikäkauden kanssa ja pystyy merkittävästi vaikuttamaan toimintaan ja tekemiseen.

Mitä nyt?

Onko lippukunnassasi siirtymässä seikkailijoita tarpojaikäisiksi? Aloittakaa jo alkuvuoden aikana heille luotsin etsiminen – pystyykö mahdollisesti jo pestissään oleva tarpojaluotsi ottamaan uusia tarpojia luotsattavasi? Löytyykö innostuneita vanhempia, entä partioon palaavia? Entä mikä tilanne on lippukunnassa samoajien ja vaeltajien osalta? Löytyykö kaikilta oma luotsi? Tarpeeksi aikaisin tehty pestaus antaa aikaa kouluttautumiselle, nuoriin tutustumiselle sekä siirtymän suunnittelemiselle.

Missä mennään luotsauksen kanssa lippukunnassa?

Luotsivuosi onkin hyvä aloittaa kartoittamalla luotsauksen tilannetta lippukunnassa. Onko kaikilla tarpoja-, samoaja- ja vaeltajaikäisillä luotsi? Onko luotsi koulutettu, onko hän motivoitunut toimimaan pestissään? Onko luotsit merkitty Kuksaan?

Mitä nyt?

  • Luotsaamisen syitä ja luotsaamisen tärkeyttä käsiteltiin myös Parempi lippukunta -verkkokoulutuksessa tammikuun puolessa välissä. Löydät koulutuksen täältä: https://youtu.be/4oi0cVuKPf4 Kesto: 56 minuuttia. Istukaa esimerkiksi lippukunnan johtokolmikon, hallituksen tai luotsien kanssa alas ja katsokaa oheinen verkkokoulutus. Millaisia ajatuksia se herättää? Miten voisitte edistää luotsausta lippukunnassanne? Voitte jakaa ajatuksia vaikka aluetapaamisissa tai luotsien facebook-ryhmässä ”Luotsaaminen – Partio” https://www.facebook.com/groups/1669322186666464/
  • Jos luotsikurssi on jo käyty tovi sitten ja/tai haluatte vahvistaa luotsaamista lippukunnassanne, on hakuaikaa vuoden 2018 Ko-Gi-kursseille vielä jäljellä tovi (31.1.2018 saakka).

Seuraavassa blogikirjoituksessa keskitymme täysin luotsin tehtävään – mitä luotsi tekee? Mistä luotsi vastaa? Mitä luotsin on toimiessaan hyvä huomioida? Samalla julkaisemme luotsin työtä helpottamaan kehitetyn pestikortin. Otathan siis http://www.partio.fi/luotsaus  seurantaan niin pysyt ajan tasalla menosta.

Laitathan myös kalenteriisi lauantain 6.10, jolloin järjestetään Luotsivuoden päätapahtuma – Luotsisateliitti kolmella paikkakunnalla samaan aikaan etäyhteyden päässä toisistaan.