Partio-ohjelmavinkkejä samoajaluotsin syksyyn

Partio-ohjelma on monipuolisuudessaan yllättävä ja erilaisia ohjelmateemoja voi rakentaa monista aiheista. Jos luotsina et vielä tunne ikäkautesi ohjelmaa kunnolla, kannattaa käyttää muutama hetki sen lukemiseen erityisesti partiosyksyn alettua. Kun tunnet samoajaryhmäsi tyypit ja tarpeet, osaat suositella heille sopivia aktiviteetteja. Samoajaohjelmaa tehdään vuosittain useista eri taskuista oman suunnitelman mukaan. Seuraavassa esitellään yksi esimerkki samoajaryhmän ohjelmasta tulevalle talvikaudelle.

Samoajille työnhakutaitoja partio-ohjelmasta

Samoajien työnhakutaitoja kehittävä ohjelmateema on kooste samoajien aktiviteeteista, jotka kehittävät nuoren työnhakutaitoja. Ohjelman alussa samoajat pohtivat omaa osaamistaan ja unelmoivat tulevasta kesätyöpaikasta. Seuraavaksi samoajat miettivät, millaista osaamista työtehtävissä vaaditaan ja suunnittelevat millä tavoin he voivat hankkia itselleen puuttuvan osaamisen. Talvella, kun ensimmäiset kesätyöpaikkailmoitukset julkaistaan, on viimeistään aika harjoitella hakemuksen ja CV:n kirjoittamista ja lähettämistä. Kevään edetessä tulee eteen työhaastattelut ja esiintymisharjoitukset niitä varten. Samoajien ryhmänohjaajakoulutus sisältää paljon työelämässä hyödyllisiä taitoja. Jos ROK-kurssi on vielä käymättä tai tulevan talven ohjelmassa, kannattaa koulutus ottaa tosissaan ja tehdä harjoittelu kunnolla. Koulutuksesta saatava opintopisteytetty todistus voi vauhdittaa opintoja lukiossa tai ammatillisessa toisen asteen oppilaitoksessa.

Samoajien työnhakutaitoja kehittävä ohjelmateema löytyy osoitteesta www.partio-ohjelma.fi/duuni

Partio työelämätaitojen opettajana

Partiossa nuoret samoajaikäisistä aikuisiin asti saavat hurjan määrän osaamista tekemällä partio-ohjelman aktiviteetteja tai toimiessaan erilaisissa pesteissä. Sosiaaliset taidot, projektitaidot, vuorovaikutus- ja viestintätaidot, ongelmanratkaisutaidot ja johtamistaidot ovat samoja taitoja, joita tarvitaan työelämässä ja joita työnantajat arvostavat. Oman osaamisen sanoittamisen taito on myös tärkeää, koska näistä taidoista harvoin saa virallista todistusta. Katso videot ja mieti hetki kaikkea sitä mitä olet partiossa oppinut!

Pääkaupunkiseudun Partiolaisten Kliffa2018 leirillä kuvattiin TAT:n ja partion yhteistyönä videoita nuorten harrastustoiminnassa hankkimista työelämätaidoista. Näillä vidoilla kerrotaan esim. miten partiossa hankitulla osaamisella voi saada kesätyöpaikan, kuinka oma ammattiura voi löytyä harrastuksen kautta, millaisia ongelmanratkaisutaitoja partiolaisilla on ja miksi oman osaamisen tunnistaminen on tärkeää. Videolla kerrotaan myös partiotoiminnassa syntyvistä sosiaalisista taidoista sekä siitä mitä itseohjautuvuus on. #kovaaosaamista

#kovaaosaamista: Partio työelämätaitojen opettajana -soittolista (videoihin saa myös englanninkielisen tekstityksen)

Ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet osana lippukuntatyön arkea

Syksyn koloillat ovat juuri pyörähtäneet käyntiin. Onhan suunnittelussa otettu huomioon ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet? Näkyväthän ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet partioarjessa? Siis mitkä?

Suomen Partiolaisilla on ollut käytössä ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet suuresta ohjelmauudistuksesta lähtien, jolloin ikäkausien määrä laajeni kolmesta viiteen. Viime vuonna näitä tavoitteita päivitettiin ja selkeytettiin. Päivittyneet ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet otettiin käyttöön tammikuussa 2018.

Uudistusprojektissa kasvatustavoitteita päivitettiin vastaamaan nykypäivän kasvatustrendejä ja tarkasteltiin tavoitteita kunkin ikäkauden kohdalta ikäkauden kasvuhaasteet huomioon ottaen. Uudistuksen jälkeen kasvatustavoitteet ovat paremmin linjassa yleisten kasvatustavoitteiden kanssa. Uutena osa-alueena ikäkausikohtaisiin kasvatustavoitteisiin tuli esimerkiksi ”osaaminen ja ongelmanratkaisu”. Partio, jos mikä auttaa lapsia ja nuoria kehittymään tällä osa-alueella.

Ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet kertovat siis tarkemmin, mitä yleiset kasvatustavoitteet tarkoittavat kussakin ikäkaudessa. Ne kuvaavat sen tavoitetason, johon pyritään ikäkauden päättyessä. Ikäkausikohtaisten kasvatustavoitteiden on tarkoitus varmistaa, että partiotoiminta on aidosti kasvattavaa, nousujohteista ja laadukasta jokaisessa ikäkaudessa.

Mitä luotsin tulee tietää ikäkausikohtaisista kasvatustavoitteista?

Kasvatustavoitteet ovat ohjenuora kaikelle partiotoiminnalle. Erityisesti luotsien tehtävä on varmistaa, että vanhempien ikäkausien eli luotsattavien nuorten toiminta on kasvatustavoitteiden mukaista. Luotsien onkin siis hyvä olla tietoisia erityisesti luotsaamansa ikäkauden kasvatustavoitteista, ja lisäksi myös muiden ikäkausien kasvatustavoitteet on hyvä pitää muistissa. Luotsien on hyvä pystyä tarjoamaan omille luotsattavilleen apua myös luotsattavien omista pesteistä. Nuori saattaa toimia niin tarpojavartion johtaja kuin vaikka akelanakin, jolloin myös muiden ikäkausien tavoitteet on hyvä tuntea.

Kun luotsina suunnittelet yhdessä vartionjohtajien kanssa syksyn ohjelmaa, koloiltoja ja retkiä, tarkastele suunnitelmia ikäkauden kasvatustavoitteiden näkökulmasta. Onhan nuorten toiminta nousujohteista ja pyrkii tavoittelemaan ikäkauden kasvatustavoitteet ikäkauden päätyttyä?

Kaikkia tavoitteita ei kuitenkaan tarvitse ottaa mukaan heti. Halutessanne tänä syksynä voi vaikka painottaa vain joitakin tiettyjä kasvatustavoitteita. Tämän lisäksi syksyllä voi järjestää esimerkiksi retken, joka liittyy kokonaan johonkin tiettyyn kasvatustavoitteeseen. Tsekkaa täältä ideat Suhde itseen -retkelle samoajille ja vaeltajille. Tarpojille Suhde itseen -retki muodostuu tarppojen Suhde itseen -aktiviteeteista.

Ota siis ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet osaksi suunnittelua viimeistään tänä syksynä, jos et ole niihin aiemmin tutustunut. Ikäkausikohtaisiin kasvatustavoitteisiin tutustujan ei tarvitse olla kasvatuksen ammattilainen, vaan kasvatustavoitteet ovat kaikkien ikäkausien parissa työskentelevien apuna. Tai ainakin tähän uudistustyöllä pyrittiin.

Mukavaa ja kasvattavaa partiosyksyä!

Terveisin,

Leena ja Henna

Ikäkausikohtaiset kasvatustavoitteet löytyvät täältä: https://partio ohjelma.fi/partiokasvatus/kasvatustavoitteet/

Näppärä pdf-taulukko puolestaan täältä: https://static.partio-ohjelma.fi/content/uploads/2017/04/SP_kasvatustavoitteet_2018_taulukko-1.pdf

Suhde itseen retket täältä: Suhde itseen-retket

Elokuvateatteri metsään – opintopisteitä harjoittelusta partiotapahtumassa

Voisiko lippukuntasi tai alueesi järjestämä partiotapahtuma toimia oppimisympäristönä paikallisen oppilaitoksen opiskelijoille? Harjoittelupaikat ovat välillä kiven alla ja opiskelijat toivovat aitoja projekteja tehtäväkseen. Partiossa tapahtuu paljon ja pestit tuottavat oikeaa ammattiosaamista.

Lue miten partiotapahtuma toimi tradenomille opintojen harjoittelupaikkana!

Suomen Partiolaisten 18-25-vuotiaille partiolaisille suunnattu vaeltajatapahtuma Väre järjestettiin Evon nuorisoleirialueella keskellä metsää elokuun viimeisenä viikonloppuna. Osallistujia oli reilut neljäsataa. Lisäksi tapahtumaa oli mahdollistamassa joitakin kymmeniä aikuisia partiolaisia.

Partiotapahtuman iltaohjelmissa näytettiin kaksi elokuvaa Evokino-metsäelokuvateatterissa. Elokuvateatterin suunnitteli ja toteutti yhdessä tiiminsä kanssa Satakunnan ammattikorkeakoulun liiketalouden/taloushallinnon koulutusohjelmasta, Taavi Tingander. Hän sai pestistään napattua opintoihinsa kuuluvan 30 op:n harjoittelujakson. Tavanomainen harjoittelupaikka taloushallinnon opiskelijalle on tilitoimisto tai yrityksen talousosasto. Näitä Taavi ei pitänyt itselleen mieluisina harjoittelupaikkoina. Sen sijaan partio, jossa tehdään yhdessä hyvää ja mukavia muistoja nuorille, sopi hänen ajatusmaailmaansa paremmin.

Taavi pestattiin tehtäväänsä noin puolta vuotta ennen tapahtumaa. Tehtävänä oli järjestää metsään elokuvateatteri ja suunnitella siellä esitettävät elokuvat. Taaville tämä tehtävä sopi hyvin, koska hän opintojen ohella työskentelee Finnkino Oy:ssä elokuvaprojektorin hoitajana. Elokuviksi valikoituvat Metsän tarina ja Järven tarina. Nämä luontoelokuvat sopivat erinomaisesti metsässä luonnon keskellä katsottaviksi ja olivat ison valkokankaan ja laadukkaan äänentoiston vuoksi vaikuttava kokemus osallistujille. Yhteistyökumppaneina projektissa toimivat suomalainen elokuvien levitysyhtiö sekä suuri suomalainen elokuvateatteriketju.

Harjoittelussa oppii käytännön taitoja

Harjoitteluprojektissaan Taavi suunnitteli elokuvateatteriin tarvittavan laitteiston ja sopivan paikan Evon metsään. Lisäksi hän käytti talousosaamistaan neuvotellessaan yhteistyökumppaneiden kanssa elokuvien esitysoikeuksista ja laitteistovuokrista. Tapahtuman budjetti oli erittäin tiukka, eikä rahaa voitu käyttää mielin määrin. Taavi myös pestasi ja perehdytti tapahtumaan joukon muita tekijöitä. Johtamistaitoja tarvittiin elokuvateatterin rakentamisessa ja hankaliin sääoloihin varautumisessa.

Satakunnan ammattikorkeakoulu suhtautui hyvin myönteisesti tällaiseen tapaan toteuttaa opintoihin liittyvä harjoittelu. Ehtona harjoitteluprojektissa oli, että se on riittävän laaja ja sisältää talousosaamista, johtamista ja harjoitteluun kuuluvan raportoinnin. Jos tällä projektilla harjoittelun vaatima laajuus ei olisi toteutunut, oli oppilaitoksen kanssa sovittu, että Taavin aiempia partiopestejä kuten paikallisyhdistyksen taloudenhoitajan tehtävä voitaisiin sisällyttää harjoitteluun. Tähän ei kuitenkaan tarvinnut ryhtyä.

Partio hyötyi tästä Taavin oppilaitosharjoittelusta merkittävästi, koska ilman hänen osaamista elokuvateatteria tuskin oltaisi Evolle rakennettu. Uudenlaiset oppimisympäristöt tekevät harjoittelusta opiskelijalle mieluisampaa ja partio tarjoaa eri alojen harjoitteluille erinomaiset ja todelliset puitteet.

Taavi Tingander ja apumies Santtu Soupas Evokinon projektoriteltassa. Kuvan otti Miska Loimaala.

Olen luotsi. Mitä minun pitääkään siis tehdä?

Ensiksi onnittelut – olet vallan mainion pestin kantaja. Luotsina pääset mukaan moniin seikkailuihin, olethan mukana nuorten ja nuorten aikuisten menossa. Pääset parhaimmillaan toimimaan nuoren idolina, esikuvana. Joskus tulee vastaan nuoren elämässä hetkiä, kun elämä murjoo ja pienetkin asiat kiukuttavat. Näissä tilanteissa, kun luotsina pääsee auttamaan nuorta, voi pienen hetken todeta olevansa supersankari.

Pesti antaa paljon. Luotsina kokemus nuorten kohtaamisesta ja heidän elämästään karttuu. Miten nuoret johtavat – miten nuoria johdetaan? Miten nuorta ohjataan, jotta hän löytäisi paikkansa maailmasta? Luotsi on suorastaan strateginen kasvattaja – onhan meillä kasvatustavoitteet ja ohjelma – luotsin tehtävänä on varmistaa, että nuori saa toteuttaa partiokasvatuksen mukaista toimintaa. Ja parasta kaikessa on toki nuoret, energiset ja elämäniloa täynnä olevat nuoret.

Luotsin pari aivan tärkeintä tehtävää on siis tukea nuorta hänen elämänsä menossa sekä varmistaa, että hän saa tehdä partiokasvatuksen mukaista toimintaa. Luotsina tarvitset siis isot korvat ja silmät, jotta pystyt tarkastelemaan ympärillä olevaa maailmaa sekä suun, jonka osaat aukaista aina tarvittaessa.

Lisäksi luotsin tehtävänä on luoda mahdollisuuksia tavoitteelliselle toiminnalle samalla antaen tilaa itsenäiseen tekemiseen. Turvallisen ympäristön luominen ja positiivinen aikuisen esikuvana toimiminen on tärkeää nuoren kasvun kannalta.

Mitä kaikkea tarkalleen luotsina täytyykään tehdä ja mitä se oikeasti tarkoittaa? Pestin ymmärtämiseksi olemme julkaisseet Pestikortit. Ne sisältävät tietoa luotsin tehtävästä sekä kasvatustavoitteista. Pestikortti on tarkoitettu avaamaan luotsin tehtävää useasta näkökulmasta. Eikä ole myöskään tarkoitus, että pestiä aloittaessa osaat kaiken mitä kortissa lukee – partiossa myös aikuinen voi oppia ja kokeilla uutta.

Mitä pestikortista sitten löytyy?

Pestikortista löytyy jokaisen ikäkauden luotsin perustehtävät, jotka nousevat partio-ohjelman erikoispiirteistä. Tarpojaluotsilla puhutaan tarpojien johtamisharjoituksista, samoajaluotsilla ROKista ja vaeltajaluotsilla projektinhallinnasta.

Kortin etupuolelta löydät neljä osa-aluetta, joiden parissa luotsina pääsee toimimaan. Omien luotsattavien tunteminen ja ryhmäytyminen on ensimmäisiä luotsin tehtäviä. Olemme antaneet muutamia vinkkejä ryhmäytymisen ja tutustumisen avuksi. Nuorten elämä voi poiketa paljonkin luotsin elämästä, vaikka luotsi onkin ollut nuori voi maailma olla liikkunut jo hurjasti eteenpäin. Siispä kortissa annamme ohjeita miten nuorten kanssa voi toimia yhdessä, ja miten omalla toiminnallani edesauta nuoren partiotaivalta. Partio-ohjelma tuntemus ja partiokasvatuksen ymmärrys on oleellisessa osassa luotsina toimimista. Loppujen lopuksi luotsi vastaa siitä, että partio-ohjelmaa toteutetaan ja nuori saa ohjausta partiotaipaleellaan.

Lisäksi pestikortista löytyy toiselta puolelta ikäkauden kasvatustavoitteet sekä luotsin reflektointityökalu. Listauksen avulla, voit pohtia omalta osaltasi kuinka valmis olet kussakin kohdassa ja mitä taitoja olisi hyvä vielä prepata. Jos turvallisuusohjeet ovat sinulle jo hyvin tutut, voit todeta hallitsevasi taidon. Jos sinulla on vielä harjoiteltavaa esimerkiksi retkeilytaidoissa, voit merkitä opettelevasi niitä.

Miten voin hyödyntää pestikorttia?

  • Tsekkaa luotsin pestikortti, käy sitä pestaajasi kanssa lävitse – onko siellä asioita, jotka vaikuttavat jo tutuilta, entä asioita joita olisi hyvä prepata?
  • Katsokaa luotsattavien nuorten kanssa pestikorttia. Kun he oppivat tietämään millaisia asioita sinä tulet tekemään, he uskaltavat toimia kanssasi.
  • Käytä pestikorttia oman toimintasi tukena. Huomaatko, että jokin osa-alue on jäänyt vähän vähemmälle? Olisiko tarpeen panostaa sen toteutumiseen vaikka seuraavan kuukauden aikana?

Löydät

 

Samoaja- tai vaeltajaohjelmaa luonnon hyväksi: Vieraslajitalkoot

Mitä voisimme samoaja- tai vaeltajaporukan kanssa tehdä luonnon hyväksi? 

Vieraslajitalkoot ovat erinomainen tapa auttaa luontoa. Vieraslajit ovat levinneet luontaiselta esiintymisalueeltaan uudelle alueelle joko tahattomasti tai tarkoituksella ihmisen myötävaikutuksella. Yleensä vieraslajit sopeutuvat uuteen elinympäristöönsä huonosti, mutta joillakin on kilpailuetua ja ne menestyvät liiankin hyvin. Tällöin vieraslajit voivat muodostaa uhan alkuperäiselle lajistolle, luontotyypille tai jopa koko ekosysteemille. Monet vieraslajit vaikuttavat haitallisesti elinympäristöihin ja talouteen.

Mitä vieraslajit ovat ja miksi ne ovat ongelma? 
Vieraslajit ovat sellaisia eliölajeja, jotka ovat levinneet luontaiselta esiintymisalueeltaan uudelle alueelle. Vieraslajit voivat aiheuttaa ongelmia alkuperäiselle luonnolle. Ne voivat aiheuttaa haittaa muille lajeille ja jopa koko ekosysteemin ja luonnon toiminnalle.

Suomenlinnassa WWF:n järjestämissä kurtturuusun kitkemis- ja näivettämistalkoissa.

Mitä me voisimme partiolaisina tehdä?

Vieraslajitalkoiden järjestäminen oman ympäristön hyväksi on loistavaa tekemistä samoaja- tai vaeltajaohjelmaan ja samalla voidaan tehdä yhdessä hyvää. Sopiipa talkoot myös vaikkapa johtajahuollon ohjelmaksi. Vieraslajitalkoita järjestetään eri puolilla Suomea, ja voitte tietenkin aina osallistua myös muiden järjestämiin talkoisiin.

  • Samoajaohjelmassa talkoot sopivat erinomaisesti toteutusvinkiksi Autan luontoa -aktiviteettiin.
  • Vaeltajaohjelmassa puolestaan talkoot sopivat hyvin toteutusvinkiksi Minä ympäristöesimerkkinä -aktiviteettiin.

Linkkejä ja lisätietoa: 

Porukalla talkoot edistyvät ripeästi ja lyhyessäkin ajassa voidaan saada aikaiseksi konkreettista hyötyä.


Teksi ja kuvat: Jaakko Nippala, kasvatuskoordinaattori Suomen Partiolaisten toimistolta.