Tapoja ja paikkoja rekrytoida – vko21 treenivinkki

Viime viikolla mietittiin lippukunnassa olevia avoimia pestejä, mutta mistä niihin löytyisi tekijät? Rekrytointia voi tehdä monella eri tapaa. Kannattaa miettiä pestin tarpeisiin ja teidän toimintaanne sopivin tapa. Kannattaa myös rohkeasti kokeilla uutta eikä aina tehdä samalla kaavalla. Usean eri kanavan käyttäminen samanaikaisesti on tehokkainta.

Tässä esimerkkejä hyvistä rekrytointitavoista:

  • Kysy vanhoja johtajia ja pidä muutenkin heidät säännöllisesti kartalla lippukunnan asioista esim. lähettämällä lippukuntalehteä tai lippukunnan uutiskirjettä ja päivittämällä sosiaalista mediaa ahkerasti. Sopiva pesti ja oikealla hetkellä kysyminen saattaa tuoda takaisin aktiivisen harrastamisen pariin. Muistakaa kertoa pienistäkin tavoista auttaa.
  • Tapahtumat / julkisuustempaukset. Paikallisnäkyvyys on hyväksi ihan jo lippukunnan tunnettuuden vuoksi. Vaikkei kaikki tapahtumat toisikaan uusia jäseniä, tietoisuuden lisääntyminen saattaa vielä myöhemmin tulla hyödyksi. Tapahtumissa kannattaa haastaa aikuisia lähtemään mukaan ja tarttua jokaiseen pieneenkin kiinnostukseen. Ottakaa haltuunne alueenne tapahtumat, harrastemessut ja markkinat tai pitäkää vaikka ravintolaa Ravintolapäivänä.
  • Lasten vanhemmat, esitelkää heille toimintaa ja vakuuttakaa partion hienoudesta. Kutsukaa vanhemmat vaikka kesäleirille ja käyttäkää sitä rekrytointiin. Pääkaupunkiseudun partiolaiset kertovat mitä tutustuttaminen voi olla.
  • Mainokset ilmoitustauluilla on vanha klassikko, mutta toimii edelleen. Kannattaa miettiä missä teidän tavoittelemanne ihmiset liikkuvat ja hyödyntää näitä partioviikolle tehtyjä julistepohjia ja käyntikortteja.
  • Jutut ja mainokset paikallislehdissä. Saisiko teidän paikallislehteenne jutun siitä millaista partio on aikuisena? Tai toisiko mainos aloitustempauksesta lisää osallistujia? Reilu vuosi sitten Hesarissa kerrottiin kuinka aikuiset liittyvät partioon, ota mallia!
  • ”Lainaa partiolainen”. Onko paikkakunnallanne oppilaitoksia joissa voisi olla paikkakuntaa vaihtaneita partiolaisia?
  • Avoimet ovet kololla / kämpällä
  • Nettisivut ja some kannattaa pitää ajan tasalla rekrytointi-ilmoituksista ja kertoa kaikille avoimista tehtävistä.

Unohtuiko jotain? Näiden tueksi kannattaa lukea markkinoinnin viisi kultaista sääntöä ja pistää hösseliksi. Ensi viikolle lupaan vielä oman juttunsa verkostometodista, jota hyödynnetään ainakin Englannissa ja Ruotsissa menestyksekkäästi.

Aiemmin julkaistuista jutuista löytyy Euran Peurojen onnistumisesta, jossa osansa oli ainakin paikallisnäkyvyydellä, somella, nettisivuilla, lehtijutulla ja aloitustempauksella.

Kuva: Pääkaupunkiseudun Partiolaiset

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *