Miksi ja miten meidän pitäisi markkinoida? Partiomarkkinoinnin 5 kultaista sääntöä

Onko teillä laumat täynnä ja johtajaporukkakin on kiva ja toimiva? Miksi siis pitäisi haalia mukaan uusia ihmisiä vaan haalimisen vuoksi? Ei pidäkään! Vaan siksi, että sillä turvataan myös hyvän tilanteen jatkuminen. Ja miten se haaliminen tapahtuu? Markkinoimalla!

Harva nuori tai aikuinen lähtee mukaan johonkin, josta ei tiedä mitään tai joka vaikuttaa vain työltä. Markkinoinnin ensimmäinen sääntö onkin siis partiossa aina vastata kysymykseen: mitä minä tästä saan? Miksi minä antaisin kallista aikaani partiolle? What’s in it for me? Älä siis pyydä tekemään jotakin koska lapset ja nuoret. Tarjoa elämyksiä, yhteisöä, iloa ja ystävyyttä. Tarjoa partiokokemusta myös nuorille ja etenkin aikuisille. Nuoret ja aikuiset tekevät vapaaehtoistyötä, mutta tarjotaan heille myös harrastus ja paikka johon kuulua.

Sääntö numero kaksi on; katso, että kanavat ovat kunnossa. Älä haali lippukunnalle tai tapahtumalle kaikkia mahdollisia kanavia vaan valitse ne, joissa on oikeat ihmiset ja joiden päivittämiseen voit sitoutua. Esimerkiksi nettisivuilla ja yhdellä somekanavalla pääsee jo pitkälle. Sen jälkeen varmista, että sinulla on kanavissa sanottavaa. Jotain joka vetoaa niin partiolaisiin kuin evp-yleisöön.

Tämä siksi, että partiomarkkinoinnin kolmas sääntö on: valjasta partiolaiset levittämään tietoa. Pyydä jakamaan ja kommentoimaan. Pyydä laittamaan kuvia ja päivityksiä eri kanaviin Vanhemmat ikäkaudet ovat tähän mahtava resurssi ja he todennäköisesti osaavatkin hoitaa kanavia paremmin kuin me vähän vanhemmat partiokurpat. Mikä snap chat?? Muista myös kylä- ja kaupunginosatapahtumat, messut ja markkinat, seurakunnan myyjäiset ja kyläyhdistyksen kesäjuhat. Näy ja kuulu niissä ja ole valmis tarjoamaan toimintaa kaikenikäisille tuleville partiolaisille.

Neljänneksi, markkinoi ennen, aikana ja jälkeen. Markkinoi ryhmiä ennen niiden aloittamista, kerro niiden toiminnasta ja kun kausi päättyy, kerro siitäkin tai siitä kuinka lapset siirtyvät seuraavaan ikäkauteen. Tapahtumissa kerro koska ja mitä, kerro siitä miten tapahtumassa menee ja muista jälkimarkkinointi asenteella ”meillä oli kivaa, tulethan mukaan ensi kerralla”.

Viimeiseksi, muttei vähäisimmäksi muista ns. sisäinen markkinointi. Hehkuta tapahtunutta ja tehtyä lippukunnassa, kiitä ja kehu. Näin lippukunnan omat ihmiset levittävät ilosanomaa partiosta myös omille evp-kontakteilleen ja kun partiolaiset ovat ylpeitä ja innostuneita toiminnasta, on heidän helpompi myös kutsua muita mukaan.

Palataanpa siis siihen, miksi kaikki tämä kannattaa tehdä. Me partiossa haluamme tuottaa laadukasta toimintaa lapsille ja nuorille. Siihen me tarvitsemme kipeästi tekijöitä nyt ja erityisesti jatkossa. Kutsutaan siis ihmiset mukaan jo nyt, ennen kuin tarve kasvaa liian suureksi.

Halutessasi voit lukea, miten minä olen partion kokenut harrastuksena. Ota myös rohkeasti yhteyttä jos kaipaat vinkkejä siihen, miten ja miksi kannattaa markkinoida. Tavoitat minut osoitteesta annika.stubbe(a)papa.partio.net

Markkinointiterveisin,
Annika

Kirjoittajana Pääkaupunkiseudun Partiolaisten markkinoinnista vasvaa hallituksen jäsen Annika Stubbe. Kuva: Pääkaupunkiseudun Partiolaiset.

Lisää aiheesta markkinointi -tunnisteen alta. Täältä löydät julistepohjia, joita voit muokata lippukunnan markkinointiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *