Lippukunta, tarvitset heijastimen

Jalankulkijalla on oltava heijastin, jotta hän pysyisi autoilijoiden näkyvillä. Näkyvyys on elinehto myös eräälle toiselle olennolle, nimittäin lippukunnalle. Elinvoimaisenkin yhdistyksen toiminta hiipuu, jos uudet jäsenet eivät löydä tietään kolon ovelle.

PäPa:n piirilehti Heppu haastatteli viestintäasiantuntija Katleena Kortesuota (partionimeltään Skeitti) saadakseen selville parhaat temput lippukunnan markkinointiin. ”Lippukunnan kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota siihen, miten se näkyy internetissä”, toteaa Kortesuo aivan ensimmäiseksi. Toisena tärkeänä tekijänä hän mainitsee näkyvyyden paikallisissa tapahtumissa kuten markkinoilla ja talviriehoissa.

Tykkää meistä Facebookissa

2010-lukulaisella lippukunnalla olisi syytä olla Facebook-sivu ja blogi. Kortesuo muistuttaa, että tilien tulisi olla aktiivisia. ”Viimeksi vuonna 2011 päivitetty blogi ei ihan täytä tarkoitustaan.” Lisäksi Kortesuo mainitsee, että näkyvyyttä saa myös verkon ulkopuolelta. Lippukunnan kannattaa olla läsnä lähialueen tapahtumissa. Hyvän kikan turuille ja toreille voi kopioida esimerkiksi Kortesuon omalta lippukunnalta, Jaarlin Pojilta, ja viedä tapahtumaan tynnyrinpohjaan sytytetyn nuotion letunpaistoa varten. ”Erottumisen kannalta tällaiset erilaiset jutut ovat tärkeitä. ‘Mä opetan sut tekemään merimiessolmun’ ei liikuta ketään partion suuntaan”, Kortesuo naurahtaa.

Brändää laumasi

Markkinoinnin perustyökalujen oheen Kortesuo sai viime talvena loistoajatuksen – partioryhmiä kannattaisi markkinoida brändäämällä ne. Ryhmät usein painottavat ohjelmassaan johtajan kiinnostuksen mukaan jotakin teemaa, esimerkiksi eräilyä tai vaikka kädentaitoja. Tätä painotusta kannattaisi käyttää hyväksi, kun ryhmään aletaan kerätä osallistujia. ”Partion pitää erikoistua. Älyttömän monipuolinen paletti on partion suuri vahvuus, mutta tietyssä mielessä myös heikkous. Me sörkimme vähän kaikkea. Sitä paitsi, johtajaikäiset erikoistuvat myös: on nörttipartiolaisia, eräpartiolaisia ja viestintäpartiolaisia. Miksemme me tarjoa tätä mahdollisuutta aikaisemmin?” Kortesuo kysyy.

Media ja yrittäjyyskasvatus

Esimerkkinä brändäämisestä Kortesuo kertoo, mitä on suunnitellut seuraavan ryhmänsä jäsenten päiden menoksi. ”Teemana olisi media ja yrittäjyyskasvatus. Ensimmäisenä vuonna teemme lehden,jota myymme. Suunnittelemme lehdelle budjetin ja hinnoittelemme sen menojen mukaan. Teemme myös päiväretken kirjapainoon ja opimme, miten lehti oikeasti valmistuu. Tietysti ryhmä tekee myös partioaktiviteetteja ja suorittaa partio-ohjelmaa, teema on vain hauska höyste ‘tavalliseen partioon’.” Esimerkit siitä, mitä ryhmä tulee konkreettisesti tekemään, ovat valtava voima liity partioon -ilmoituksessa. Lisäksi teema saattaa antaa uusia kanavia markkinointiin. Ilmoituksen erätaitopainotteisesta laumasta voi laittaa paikallisen metsästysseuran lehteen, kun taas Kortesuo suunnittelee yrittäjyyspainotteisen ryhmän mainostamista yrittäjälehdessä.

Yhdessä enemmän

Tuntuuko näkyvyyden edistäminen turhan heviltä hommalta? Ota markkinointisuunnitteluun mukaan alueesi muut lippukunnat tai yhdistykset, pyydä apua alueohjaajiltanne tai piiristä. Muista myös, ettei jalankulkijan hihassa roikkuva heijastin ole itsetarkoitus. Sama pätee näkyvyyden edistämiseen. Heijastimella ja näkyvyydellä pyritään turvaamaan se, mikä on oikeasti tärkeää – toimintakyky. Ihmisen tai lippukunnan.

Kirjoittaja Eeva Riivari. Tämä teksti ja paljon muuta uusimmassa Hepussa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *